Karcsa - Bodrogközi Radikálisok
Karcsa - Bodrogközi Radikálisok
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 
Linkek
 
Zenekarok
 
Hírek
Hírek : Volt egyszer egy Bodrogközi vasút...

Volt egyszer egy Bodrogközi vasút...

  2018.06.17. 11:41

Egy sikertörténet csúfos vége. Azóta sincs normális tömegközlekedés a Bodrogközben. A járási közponhoz meg főleg....(szerk)

Az 1900-as évek elején a Bodrogköz igencsak elmaradott rész volt. A gyakori árvizek és a rossz minőségű utak miatt jóformán csak szekérrel lehetett megközelíteni az itteni településeket. Ezért szükségessé vált egy új közlekedési forma. 1913-ban megépült a Bodrogközi Gazdasági Vasút első szakasza, amellyel ezen vidék kis része becsatlakozhatott az ország „vérkeringésébe”. Az új közlekedési eszköz sikert aratott és ennek hatására a hegyközi települések is szorgalmazták a vasút építését.


Hozzájuk azonban csak 1924 végére jutott el az első vonat a Sátoraljaújhely – Füzérkomlós útvonalon. 1927-ben Sátoraljaújhely és Sárospatak is összeköttetésbe került a kisvasúton keresztül. Igaz, ezt a két várost már egy nagyvasúti vonal régebb óta összekötötte, a kisvasúti kapcsolatra azonban azért volt szükség, hogy a Bodrogközi Gazdasági Vasút és a Hegyközi Vasút átjárható legyen. 1930 októberében összeköttetés létesült a Tisza másik oldalán lévő Nyírvidéki kisvasúttal is. Ekkor már a vasútvonal hossza meghaladta a száz kilométert(!), valamint Nyíregyháza és Sátoraljaújhely között máig egyedülálló gyorsmotorvonatok közlekedtek 60 km/órás legnagyobb sebességgel.

Ez a virágzó fénykor azonban csak a második világháború végéig tartott. Az ekkor visszavonuló német csapatok ugyanis felrobbantották a kisvasút tiszai hídját. A háború után nem lett újjáépítve az összeköttetés, így a két kisvasút igaz külön, de tovább közlekedett. A bodrogközi-hegyközi térségben a vasút továbbra is jelentős szerepet töltött be. A személyszállításon felül árufuvarozással is foglalkozott, és hazánk legjelentősebb keskeny nyomközű vonalának számított. Erre bizonyítékként hozható fel, hogy Mk45 sorozatú mozdonyok rajtunk kívül csak ott közlekedtek az országban. Ezek az erőgépek máig a legerősebb kisvasúti mozdonyok Magyarországon. Nálunk, a Gyermekvasúton a kritikus hegyi pálya, míg Sárospatakon a tehervonatok igényelték ezeket a monstrumokat.

Amit itt leírtam, az a hídrobbantáson kívül mind sikertörténet. Ha megnéznénk egy mai vasúthálózati térképet, mégsem találnánk meg rajta ezt a vonalat. Sajnos nem a térképekkel van a hiba, a kisvasútnak ma már nyomát is alig találjuk, mivel 1980. november 29-én az utolsó vonat itt is elment. De mégis mi végzett ezzel a gazdasági csodával? Nos, a választ a Magyar Országgyűlés 1968-ban elfogadott közlekedéspolitikai koncepciójában találhatjuk meg. Ez ugyanis a kis áruforgalommal rendelkező vasútvonalak felszámolását mondja ki.

A bezárás után a járműállomány szétszóródott az országban. Egy részét elbontották, valamennyi üzemen kívül lomosodik valahol, várva sorsa jobbra fordulását, és olyan is akad, ami még mindig vígan rója a vaspályákat.

Forrás: http://sihuhu.com

Szente Dávid

 
 
Bodroghalász felől a híd könnyen megközelíthető, azonban a túloldalt (Bodrogköz felől) ez már eléggé körülményes. Nemcsak a benőtt növényzet, hanem a körülbelül tíz kilométeres kerülő miatt is
 
Közvetlenül a Bodrog partjáról szemlélve
 
„A hídon átjárni tilos!” – mellette az egyik telefonpózna csonkja

 

A híd napjainkban

A kisvasút legnagyobb műtárgya Sárospatak déli városrészén, az egykori Bodroghalász és Elágazás megállóhelyek között a mai napig áll. Az acélszerkezetű Bodrog-híd a vasútvonal építésekor létesült, 138 méter hosszú és 2,7 méter széles. Két pilléren és két ellenfalon nyugszik. A kisvasút megszűnésekor kifogástalan műszaki állapotban volt, azóta gyakorlatilag funkció nélkül áll, állaga folymatosan romlik. Elbontása többször szóba került már. Hazánkban ez a leghosszabb – még egyben lévő – keskenynyomközű vasúti híd, eredeti formájában történő megőrzése fontos lenne az utókor számára.

 

hid4

Három évtizede ezen a hídon még Mk48-asok és Mk45-ösök közlekedtek

 

hid5

Sárospatak felé tekintünk a hídfőről. A közelben egy hajórakodó is üzemelt, a vasút megszűnése után a töltést földútként rendszeresen használják, ezért a környezet némileg módosult

 

http://iho.hu - Varga Sándor (a külön nem jelölt felvételeket a szerző készítette)

 

Még nincs hozzászólás.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
 
Óra
 
Jobbik
Lezárt szavazások
 
Előre hozott választás
Lezárt szavazások
 
Hősök napja
Lezárt szavazások
 
Naptár
2025. November
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Számláló
Indulás: 2006-06-24
 
Üzenőfal
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Mi várható az éven?
Lezárt szavazások
 
Szavazás
Lezárt szavazások
 
Kormány
Lezárt szavazások
 
Reform
Lezárt szavazások
 
Schengeni csatlakozás
Lezárt szavazások
 

Szereted az egyedi történeteket? Kíváncsi vagy, hogy mire képes egy hobbi író? Ha igen, nézz be hozzám!    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Debrecen Nagyerdõaljai, 150m2-es alapterületû, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    Lakatos munka- Épületlakatos munka- Haidekker kerítés - Haidekker kapu- Teraszkorlát- Lakatos munka szerelés- Hullámrács    *****    Itachi Shinden második fejezet!! - ÚJ FEJEZET - Felkerült a könyv második harmada!! Konoha.hu - KATT!! KATT! KATT!! KATT    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza    *****    Rose Harbor, ahol a tenger suttog és a múlt sosem tûnik el teljesen. - FRPG - csatlakozz közénk te is :)    *****    Egy kikötõ, ahol minden hullám egy új kezdetet ígér. Rose Harbor, több mint egy város, egy világ a világ mögött.    *****    Rose Harbor &#8211; kisvárosi báj, nagy titkokkal - légy részese te is ennek a kalandnak :) - FRPG    *****    Óceán, erdõ, csillagfény &#8211; minden ösvény Rose Harborba vezet - aktív FRPG közösség