Hírek : Újjáépülhet a Kenézlő - Balsa híd |
Újjáépülhet a Kenézlő - Balsa híd
2020.08.26. 15:51
A Balsai Tisza-híd egy vasúti-közúti híd volt, amely Balsa község mellett a Nyírvidéki és a Bodrogközi kisvasutakat kötötte össze hazánk egyetlen kisvasúti Tisza-hídjaként. Az átkelőhely a második világháború idején megsemmisült, a háború óta nem épült újjá.
Alig 14 évig ívelt át a Tiszán a híd, mely Balsát és Kenézlőt kötötte össze. Ennek köszönhetően kisvasúton Nyíregyháza kapcsolatba került Sárospatakkal és Sátoraljaújhellyel is. A balsai Tisza-híd újjáépítése sosem került ismét napirendre, miközben Kenézlőről - kerlővel - többen is járnak át dolgozni Szabolcsba.
Kenézlő polgármestere, Horváth Ferenc most úgy döntött: a híd újjáépítése érdekében aláírásgyűjtésbe kezd, hogy megbizonyosodjék arról, mekkora a társadalmi támogatása. A Kenézlőt Balsával összeköző híd megépítése annak idején gazdasági érdek volt.
Kérem aláírásával támogassa a II. világháborúban felrobbantott, Magyarország egyetlen, utolsó hídjának újjáépítését!
Aláírás után kérem postázza a következő címre:
3955 Kenézlő, Aradi utca 49.
Köszönöm együttműködését!
Kelet-Magyarország Tisza által átszelt régiójában a 20. század elején két jelentős kisvasúti hálózat jött létre. A Tiszától délre a Nyírvidéki Kisvasút, attól északra a Bodrogközi Gazdasági Vasút épített ki jelentős hálózatot. Az 1920-as években a kisvasutak meghatározó szerepet játszottak a környék gazdasági életében, ezért észszerűnek tűnt a két kisvasút összekötése. A bodrogközi kisvasút jó kapcsolatokat ápolt az állammal, így a két hálózat közötti kapcsolatot jelentő híd állami pénzen valósulhatott meg.[1] Az új híd helyét Balsától északkeletre jelölték ki egy olyan helyen, ahol a Tisza szélessége kicsi. A mederhíd két szegecselt acélszerkezetű alsópályás rácsos ívhídból állt, amelyek a parti hídfőkön, illetve a meder közepén elhelyezkedő pilléren nyugodtak. A híd elemeit a parton nagyobb darabokká állították össze, amelyeket egy hajódaru emelt a helyére. A hidat kisvasúti és közúti forgalom számára alakították ki, átadására 1930. október 24-én került sor. A híd a gazdasági világválság közepén nyílt meg, az új kapcsolat hamarosan a rossz körülmények ellenére is felpezsdítette a környék gazdaságát. A teherforgalom növekedésnek indult, új közvetlen vasúti kapcsolatok jöttek létre Nyíregyháza és Sátoraljaújhely között.[2]
Az új híd azonban csak 14 évig állt. 1944 októberének utolsó napjaiban a hátráló német csapatok felrobbantották az átkelőhelyet. A híd pusztulása végzetes volt a kisvasúti hálózatra. A megsemmisült átkelőt hiába próbálták meg kompokkal kiváltani, a vasúti forgalom hanyatlásnak indult. 1965-ben a kormányzat elvi engedélyt adott az átkelőhely újbóli felépítésére, erre azonban azóta sem került sor.[3] Az északi parton működő Hegyközi Kisvasút 1980-as bezárása óta az átkelő helyreállítása végképp lekerült a napirendről. 1990 óta a híd újbóli felépítése politikai és területfejlesztési fórumokon többször is felvetődött, ám konkrét lépésekre nem került sor
Forrás. szabolcsihir.hu - wikipedia
|