Karcsa - Bodrogközi Radikálisok
Karcsa - Bodrogközi Radikálisok
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 
Linkek
 
Zenekarok
 
Hírek
Hírek : A híd, amit örökre elvitt a történelem: a Balsai Tisza-híd építése

A híd, amit örökre elvitt a történelem: a Balsai Tisza-híd építése

  2024.07.01. 10:58

1930-ban a Balsai Tisza-híd átadásával kapcsolatba került a Bodrogközi Gazdasági Vasúttal, a Hegyközi Vasúttal és a Pálházi Erdei Vasúttal, így Nyíregyháza kapcsolatba került Sárospatakkal és Sátoraljaújhellyel is kisvasúton. Az összekapcsolt pályák együttes hossza meghaladta a 187 kilométert.


Ez a Tisza-híd csak 14 évig létezett, mert a hátráló német csapatok 1944. októberének utolsó napjaiban felrobbantották Ezzel nem foglalkozunk, tegye meg azt, akinek a lelkén szárad, mi most az építést elevenítjük fel, meg azt, hogy egyáltalán hogyan kell elképzelni a ma csak nyomokban felfedezhető egykori hidat.

A Balsai Tisza-híd romjai 2007-ben

A magyar királyi Kereskedelemügyi Minisztérium 1928. év novemberében nyilvános versenytárgyalást hirdetett a Kenézlő és Balsa községek között létesítendő Tiszahíd megépítésére. Ezen a hídon át tervezték összekötni a Bodrogközi Gazdasági-, illetve a Nyíregyházvidéki Kisvasutat, valamint a közutat is.

A híd által Szabolcs és Zemplén vármegyék közvetlen összeköttetését kívánták megteremteni.

Maga a híd két darab 102 m-es szabadnyílásból állt, szabadszélessége 6 méter, melyből 4,8 méter a közút, kétoldalt pedig 0,6 méter a gyalogjárónak adott helyet. A híd középvonalán volt elhelyezve a 0,76 méter nyomtávú vasúti vágány.

 

 

Ez egy vegyes híd volt tehát, de a szélességénél, illetve kialakításánál fogva vonat áthaladásakor a hídon a közúti forgalom szünetelt. A híd vasszerkezete egyébként nagyrészt nagyszilárdságú hengerelt szilíciumacélból készült, ugyanilyen szegecsekkel, csupán az alsó és felső szélrács, a felső keresztkötés, a korlát- és pályaszerkezet egyes elemei készültek Siemens-Martin folytvasból. A falazaton felfekvő saruk kovácsolt és öntött acélból voltak.

Egy-egy hídnyílás vasszerkezetének összsúlya kereken 360.000 kilogramm volt.

Híd állott, most… (a híd az 1941-es Katonai Felmérés térképén, és a mai térképen – a helye…)

A Ganz az általa szállítandó hídnyílások gyártását 1930 februárjában kezdte el hajógyári szerelőterén. Annak ellenére, hogy nem minden haladt az előzetes terveknek megfelelően, az előre nem látott akadályok ellenére mégis sikerült a szerelést szeptember elejére befejezni. Közben – 1930 júniusától – megindult a híd helyszíni szerelése is.

A hídműhelyben elkészítették a híd egyes elemeit, majd a gyári szerelőtérben 104,28 méter hosszú és 15,50 méter magas két főtartót egymásra egy darabban felfektették és mozgódarun elhelyezett villamosfúrógépek segélyével fúrták ki a csomópontok és összetartozó szerkezeti részek lyukait. Hasonlóan jártak el a pályaszerkezettel is: felfektették a két főtartó alsó övet, közéjük szerelték a kereszt- és hossztartókat, valamint az alsó szélrácsot és az összes csatlakozó pontok lyukait egyszerre fúrták át teljes átmérőjükre.

Kenézlő és Balsa községek közötti kétnyílású Tisza-híd egyik nyílása vasszerkezeti pályájának szerelése hajógyári szerelőtéren

Így sikerült elérni, hogy a pontos munkának hála, az alkatrészek teljesen összeillettek, a helyszínen minden probléma nélkül összeszerelhetők voltak.

A szerelést a Kenézlő felé eső, alacsony vízállás alkalmával szárazon lévő ártéri nyílás vasszerkezetével kezdték. A cölöpök beverését benzinmotorral hajtott cölöpverővel végezték el, ami a Balsa felé eső medernyílás állványozási munkáinak végrehajtása céljából két úszó pontonra volt szerelve. A vasszerkezet szerelése mozgódaru segítségével történt.

Az árterület feletti rész szerelés közben: a kép előterében látható a pontonra szerelt benzinmotor által hajtott cölöpverő, mely az építőállvány cölöpéit a folyó medrébe verte

A hajók és tutajok zavartalan közlekedésének biztosítása érdekében – tekintettel a Tiszának a híd előtt lévő éles kanyarulatára – az állványba egy 26,4 méter fesztávú ideiglenes vashidat építettek be.

A tutajok közlekedésének biztosítása így sem volt egyszerű, ugyanis a hídhoz érkező tutajokat motorcsónak segítségével vontatva úsztatták át az ideiglenes híd által biztosított nyíláson.

A folyómedre feletti hídnyílás szerelése: az ideiglenes vashíd emelése, ami csupán a szerelés célját szolgálta
A fajármokon nyugvó ideiglenes vashíd, ami áteresztőt képezett, s mely szerelés közben a tulajdonképpeni hídszerkezetet támasztotta alá

A szegecselést a Tisza mindkét partján elhelyezett benzin-, illetve villanymotorral hajtott kompresszor által előállított sűrített levegővel végezték. A próbaterhelés után először a medernyílást, majd az ártéri nyílást szabadítottuk meg a szerelési állványoktól

A Minisztérium a terhelési próbát október 21-én megtarthatta és annak kedvező eredménye folytán a vasúti forgalom a hídon át azonnal megnyílt. A munkát 1930-ban év végére teljesen befejezték.

Forrás: itthonrolhaza.hu

Még nincs hozzászólás.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
 
Óra
 
Jobbik
Lezárt szavazások
 
Előre hozott választás
Lezárt szavazások
 
Hősök napja
Lezárt szavazások
 
Naptár
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Számláló
Indulás: 2006-06-24
 
Üzenőfal
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Mi várható az éven?
Lezárt szavazások
 
Szavazás
Lezárt szavazások
 
Kormány
Lezárt szavazások
 
Reform
Lezárt szavazások
 
Schengeni csatlakozás
Lezárt szavazások
 

Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban