A szülőföldjükön maradók a faluturizmus fellendítésében látják a jövőt |
|
2020.09.15. 08:52 |
A falusi turizmusban rejlik a vidék jövője – vélik egyre többen a Bodrogközben és az Ung-vidéken. A térség lakossága egy rendezvénysorozatot is elindított, annak érdekben, hogy összefogásra, közös gondolkodásra buzdítsanak másokat is. A rendezvénysorozat a falusi turizmusban rejlő lehetőségeket igyekszik bemutatni.
|
|
Újjáépülhet a Kenézlő - Balsa híd |
|
2020.08.26. 15:51 |
A Balsai Tisza-híd egy vasúti-közúti híd volt, amely Balsa község mellett a Nyírvidéki és a Bodrogközi kisvasutakat kötötte össze hazánk egyetlen kisvasúti Tisza-hídjaként. Az átkelőhely a második világháború idején megsemmisült, a háború óta nem épült újjá.
Alig 14 évig ívelt át a Tiszán a híd, mely Balsát és Kenézlőt kötötte össze. Ennek köszönhetően kisvasúton Nyíregyháza kapcsolatba került Sárospatakkal és Sátoraljaújhellyel is. A balsai Tisza-híd újjáépítése sosem került ismét napirendre, miközben Kenézlőről - kerlővel - többen is járnak át dolgozni Szabolcsba.
|
|
Zemplén gyorsan fogy |
|
2020.08.11. 12:40 |
A legnagyobb mértékben a zempléni járásokban apadt a népesség. A Sátoraljaújhelyi és Sárospataki járásban körülbelül 400 fővel élnek kevesebben, mint egy évvel ezelőtt. A Gönci járásban körülbelül 300 fővel, a Tokaji járásban pedig kevesebb mint 200 fővel csökkent a lakosságszám egy év alatt.
Legkisebb mértékben az Encsi, Edelényi, Cigándi és Szikszói járás fogyott. Ez utóbbiban mindössze 20 fővel lettek kevesebben. Összefoglalva tehát: a legkeletebbre fekvő területek a legveszélyeztetettebbek, de a nagyobb, központi települések és városok vonzerőt jelentenek.
|
|
Vasúti menetrendátalakítás - Zemplén lehet a nagy vesztes! |
|
2020.08.05. 08:06 |
Megszűnhetnek a sátoraljaújhelyi sebesvonatok, ráadásul csak egyetlen pár intercityt kapna helyettük a zempléni határváros.
Az új menetrendi rendszer legnagyobb vesztesei egyértelműen a tavaly nyáron villamosított sátoraljaújhelyi oldal utasai lesznek: az utolsó koporsószeget beütve megszüntetnék a zempléni határvárost a fővárossal összekötő, közvetlen sebesvonatokat, melyek az ütemes menetrendi rendszer 2006-os indulásakor még gyorsvonatként közlekedtek fix kétórás ütemben, majd amiket az elmúlt tíz év során egyre inkább szétziláltak. A sebesek helyett Füzesabony–Miskolc–Sátoraljaújhely viszonylatú személyvonatok maradnának, vagyis a zempléni térség számára szinte teljesen megszűnnének a közvetlen budapesti járatok.
|
|
Nemes Rita 6000 pont fölötti eredménnyel ezüstérmes az országos bajnokságon! |
|
2020.07.27. 07:34 |
A karcsai Nemes Rita újabb lépést tett a nemzetközi sikerek felé.
Krizsán Xénia és Galambos Tibor vehette át az aranyérmet a hétvégi atlétikai összetett országos bajnokság végén. A hölgyeknél az ezüstérmes Nemes Rita is 6000 pont felett teljesített.
|
|
Bezár a gyermekosztály a Sátoraljaújhelyi Erzsébet Kórházban! |
|
2020.07.08. 07:15 |
A koronavírus vészhelyzet alatt szüneteltették, majd újranyitás helyett bezárták a gyermekosztályt a több mint 170 éve működő Sátoraljaújhelyi Erzsébet Kórházban! Az utóbbi években orvoshiány miatt többször hónapokra zárva volt az osztály.
A minap került nyilvánossága, hogy átalakul a Sátoraljaújhelyi Erzsébet Kórház gyermekosztálya. Csak sürgősségi gyermekgyógyászat történik és a 24 órán túli kezelést igénylő gyermekeket a Megyei Kórház látja majd el.
|
|
Zemplénagárd és Trianon |
|
2020.07.03. 13:35 |
Beszélgetés Barathy Györggyel, Zemplénagárd korábbi polgármesterével. (részlet)
- Legyen jó, szóljon arról is, hogy mit jelentett és hogyan érződik a trianoni határ jelenléte a község közelében?
- A trianoni határ, az országcsonkítás valósággal tönkretette, kilátástalan helyzetbe hozta Zemplénagárdot. Településünk azt megelőzően a Bodrogköz egyik legnagyobb és leggazdagabb települése volt.
|
|
A bodrogközi kissrácok átlagéletkora egyezik a brazíliai fiúkéval |
|
2020.06.30. 14:17 |
A legrosszabb élettartam-kilátással az északkelet-magyarországi fiúcsecsemők bírnak a KSH adatai szerint – összegzi a hvg. Majdnem egy évtizeddel hosszabb földi pályafutást jósolnak a kutatók a fővárosi és a nyugat-magyarországi leánycsecsemőknek, mint az évtized közepén született, hasonló korú Borsod-Abaúj-Zemplén és Komárom-Esztergom megyei kisfiúknak – derül ki a Megyék, régiók statisztikai zsebkönyve, című KSH-kiadványból.
|
|
Múltból épülő jövő |
|
2020.06.26. 08:31 |
Hazánk elfelejtett, magára hagyott vidékeinek egyike a mintegy 18 ezer lélek által lakott Bodrogköz. Többszörös hátrány sújtja a Tisza, a Latorca és a Bodrog határolta vidéket: a kegyetlen trianoni békediktátum nyomán a szervesen idetartozó 73 településből 36 színmagyar község idegen uralom alá került (jelenleg a szlovák állam terpeszkedik rajtuk), a korábban fontos gazdasági kapcsolatot jelentő Ungvár pedig ukrán fennhatóság alatt áll. Így aztán a felszabdalt Bodrogköz belső kereskedelmi élete gyakorlatilag megszűnt, és bár a Szlovákiához került területektől elválasztó határ ma szinte csak jelképes, a kevés átkelőhely és az összekötő közutak hiánya miatt még ezt az előnyt sem tudja kihasználni a térség.
2012 -ben íródott cikk (szerk.)
|
|
90 éve született Nagy Géza karcsai néprajzkutató |
|
2020.06.09. 22:00 |
A Bodrogköz kutatójaként ismerik országszerte a honismereti mozgalomban Nagy Gézát. A Karcsán született etnográfus teljes életművet épített szülőföldjéhez való hűségére. Bár kisgyermekként járvány bénította meg, tette nehézzé mozgását, dacolva e hátránnyal tizenkét éves korától valamilyen belső kényszerből eljegyezte magát a helyi hagyományok gyűjtésével, tanulmányozásával.
|
|
József Attila - Nem! Nem! Soha! - a költő sokáig tiltott verse |
|
2020.06.04. 10:18 |
Szép kincses Kolozsvár, Mátyás büszkesége
Nem lehet, nem, soha! Oláhország éke!
Nem teremhet Bánát a rácnak kenyeret!
Magyar szél fog fúni a Kárpátok felett!
|
|
Trianon - Zemplén - Kálvária |
|
2020.06.03. 17:24 |
Az 1921. évi XXXIII. tc. II. része szólt az új határokról. Ez Sátoraljaújhelyre és környékére vonatkozóan a következõket rögzítette. A Tisza folyásától általában nyugat felé haladva a Ronyva folyásának pontjáig tart, amely Sátoraljaújhely és az állomás közt lévõ hídtól körülbelül 3700 m-re fekszik északra. A helyszínen állapították meg a pontos vonalat úgy, hogy Csehszlovákiának jutott: Tárkány, Perbenyik, Örös, Kiskövesd, Bodrogszerdahely, Bodrogszög és Borsi; Magyarországnak Dámóc, Láca, Rozvágy, Pácin, Karos és Fersõberecki; átvágja a várostól délkeletre fekvõ vasútháromszöget. A településtõl keletre úgy halad tovább, hogy a kassai–csapi vasútvonal a szomszédos állam területéhez tartozzon. Az így kialakított új határ az országnak ezen a részén különösen szembeötlõvé tette, hogy az új politikai határok nem estek egybe az etnikaival.
|
|
Illyés Gyula Karcsán |
|
2020.06.01. 21:19 |
1977. Május 19. - Illyés Gyula naplójegyzetei
Délelőtt Patakról ki, a volt lápvidék falvaiba. Tiszta házak, láthatóan rendezett élet. Bodroghalma, azelőtt Bodrogluk, a helybeliek szégyellték a falu régi nevét.
Karsó.
Karcsa.
Az 1054-ben épült körtemplom a száz évvel későbbi román templomocskával. Meghatóbb - szebb - mint a sok nagyhangú katedrális. Egy kis halom tetején. Körben a régi rendű falu. A házakat nem dobozformára építették újjá, a régi, hosszúkás formát korszerűsítették: az felel meg a szükségletnek, hiszen ha szűkebben is, de kell udvar, mód valamelyes állattartásra.
|
|
15 éve született a Karcsához kötődő legnagyobb nemzetközi sportsiker |
|
2020.05.25. 15:10 |
A karcsai származású Tóth Katalinnal (azóta Zöldi-Tóth Katalin) soraiban felálló székesfehárvári Cornexi Alcoa csapata nyerte 2005-ben a női kéziladba EHF kupát.
A beázott csarnok, az FTC és a Győr sem volt akadály, avagy tizenöt éve így nyerte meg az egyetlen „magyar döntőt” a székesfehérvári Cornexi női kézilabdacsapata.
|
|
Zemplén ismét vesztes lett! Átalakul a miskolci vasútvonal. |
|
2020.05.19. 13:05 |
Megszűnhetnek a sátoraljaújhelyi sebesvonatok, ráadásul csak egyetlen pár intercityt kapna helyettük a zempléni határváros.
Az új menetrendi rendszer legnagyobb vesztesei egyértelműen a tavaly nyáron villamosított sátoraljaújhelyi oldal utasai lesznek: az utolsó koporsószeget beütve megszüntetnék a zempléni határvárost a fővárossal összekötő, közvetlen sebesvonatokat, melyek az ütemes menetrendi rendszer 2006-os indulásakor még gyorsvonatként közlekedtek fix kétórás ütemben, majd amiket az elmúlt tíz év során egyre inkább szétziláltak. A sebesek helyett Füzesabony–Miskolc–Sátoraljaújhely viszonylatú személyvonatok maradnának, vagyis a zempléni térség számára szinte teljesen megszűnnének a közvetlen budapesti járatok.
|
|
Velünk élő Trianon - Politikai határmegállapítás a csehszlovák határszakaszon |
|
2020.05.18. 18:56 |
A határmegállapító bizottság - a részletes helyszíni szemle nélkül - 1922. március 28 - i ülésen a trianoni vonalat szavazta meg, azzal az indoklással, hogy a Sátoraljaújhely-Csapi vasútvonalnak Magyarországhoz való csatolása a "békeszerződés alapelvei"-be (Base du Traité) ütköznék. Ekkorra már tisztázódott, hogy mit ért a határmegállapító bizottság a "béke alapelvei" alatt: a Dunát, az Ipoly folyót és a Kassa-Csap-Királyháza vasútvonalakat.
A Sátoraljaújhely és Csap közötti szakaszon egyedüli eredmény az volt, hogy Sátoraljaújhely városának cseh területen lévő vízművét visszacsatolták. A vasútállomás cseh kézen maradt, mert kellett a vasúti összekötetés Kárpátaljával.
|
|
A csehszlovák-magyar határ kialakulásának történetéhez |
|
2020.05.05. 13:46 |
A bodrogközi Nagykövesd elcsatolása semmiképp sem magyarázható az északabbra húzódó vasúti fővonallal – a faluszéli dombbal annál inkább, domb pedig itt, a Cserhátban is van bőven. Az pedig, hogy a vidék magyar lakosságú, máshol sem érdekelte Trianon kitalálóit.
Aki csak kicsit is elmélyült a trianoni határok kialakulásának történetében, azonnal rávágja: persze, 1919 január 29., a balassagyarmati csehkiverés! Amikor egy (részben) megszállt kisváros bátor közössége minden belső politikai vitát félretéve elhatározta, hogy kiveri a megszállókat, majd – a közeli demarkációs vonalon állomásozó két század katonasággal együtt – meg is tette ezt.
|
|
Északkelet-Magyarország lehet a Falusi CSOK első nyertese |
|
2020.04.29. 17:37 |
Az OTP Bank tájékoztatása alapján, hogy a legtöbb igénylés Szabolcs-Szatmár-Bereg, Borsod-Abaúj-Zemplén és Bács-Kiskun megyéből érkezett hozzájuk. A Takarékbank Borsodból, Szabolcsból, valamint Békés, Hajdú-Bihar és Heves megyéből fogadta be a legtöbb kérelmet a falusi csokra.
|
|
Áldott Húsvéti Ünnepket! |
|
2020.04.11. 11:50 |
|
|
|