Hírek : Zsinka László Demszkyről és Tarlósról: |
Zsinka László Demszkyről és Tarlósról:
2006.09.10. 13:42
„Egy jelenlegi és egy volt SZDSZ-es verseng az MSZP kegyeiért”
Interjú a MIÉP főpolgármester-jelöltjével
Amíg nincs megegyezés a parkolási tarifákról, a MIÉP jelöltje ingyenessé tenné Budapesten a parkolást. Zsinka László újra létrehozná a közmunkatanácsot és tulajdonrészt adna az államnak a BKV-ban. A MIÉP főpolgármester-jelöltje Demszky 16 évéről és a közhelyeket pufogtató Tarlósról. – Szinte minden nyilatkozatában beszél arról, hogy ha nyer, felszámolja a városházi korrupciót. Konkrét ügyeket azonban nem említ. – Vannak konkrét ügyek is, ezek azonban nem feltétlenül törvénytelenek vagy jogellenesek. Az én értelmezésem szerint az is korrupció, ha valami erkölcstelen. Az elmúlt 16 évben a befektetők irányították a város fejlesztését. Jöttek a többnyire külföldi befektetők, megmondták, mit és hol szeretnének, majd egyeztettek és az épült meg, amit ők akartak. Melyik főpolgármester-jelölt beszél erről? Egyik sem. Ennek a gyakorlatnak véget kell vetni. – Hogyan? – Az egyik hosszú távú és stabil megoldása ennek a Fővárosi Közmunkák Tanácsának újbóli létrehozása. Ez persze összefügg a közigazgatási rendszer megváltoztatásával. Megszűnne a főváros, a kerületek és az állam közötti parttalan vita. A közmunkatanács eldöntötte annak idején a fejlesztések fő irányait a városban, s ehhez hozzárendelte természetesen a pénzt is. – A közmunkatanács létrehozása ugyanakkor centralizáció lenne, miközben a jelenlegi önkormányzati törvény éppen decentralizál. – A Budapest egészét érintő kérdéseket budapesti szinten, sőt a közmunkatanács szintjén sokkal hatékonyabban lehetne megoldani. Ami a decentralizációt illeti, azokban az ügyekben kell közel lenni az emberekhez, amelyek helyben érintik őket. Nem kerületi szinten kell eldönteni, hogy egy út, a metró vagy egy híd hol épüljön, hanem központilag, az állammal együtt kell meghatározni, hiszen eleve állami forrásból épülnek. Ez természetesen a mai rendszer megváltoztatását igényli. – Ehhez nem kell a közmunkatanács; elég, ha átszervezik a hatásköröket, és a fejlesztésekről a főváros dönt, a szoftügyek pedig a kerületeknél maradnak. – Nem ugyanaz, mert a közmunkatanácsban az állam is benne van. A kerületek és a főváros kapcsolatának átrendezéséről világos elképzeléseim vannak: az útépítés a fővároshoz tartozna, ugyanígy a közműellátottság, a parkolásgazdálkodás. Egyébként a parkolásról az a véleményem, hogy amíg nincs megegyezés a tarifákról, addig ingyenessé tenném a parkolást. Garantáltan hamar meg-egyeznénk. A kerületek pedig működtessék a saját intézményeiket. Demszky Gábor főpolgármesterségének 16 éve az állammal való parttalan vitáról szólt. Most is arról szól, hiába mondja, hogy nagyszerűen működik együtt a Gyurcsány-kormánnyal. Ez nem igaz, mert a napi élet mindig cáfolja. – A közelmúltban azt mondta, hogy ön az egyetlen jobboldali jelölt, mert Tarlós István csak szavakban elkötelezett a városmentés iránt, hiszen két MSZP-s főpolgármester-helyettest is akar. Ezek szerint a várost meg kell menteni a szocialistáktól? – Pusztul a város azon része, amit a fővárosi önkormányzat működtet. Ezen a területen semmi jó nem következett be az elmúlt 16 évben. Közlekedés, utak állapota. – Ezt könnyű cáfolni, hiszen a főváros az állammal együtt újítja fel az utakat, folyamatos az új buszok, villamosok beszerzése, épül a négyes metró. – A villamosprojekt eddig egy csődtömeg. Akik ebbe a Siemens-projektbe belevitték a közgyűlést, mindannyian felelősek; mindenki, aki megszavazta. De nemcsak a villamosokról van szó. Azokon a területeken, amelyeket közvetlenül a fővárosnak kell megoldani, látványos visszaesés van. 16 év alatt egyetlen méter kötöttpályás közlekedés sem épült. – Most épül a négyes metró. – Nem épült még semmi. Egyetlen méter alagút sem épült. Az, hogy aluljárók dobozait helyezik el, az nem metróépítés. Alagutat kell előbb csinálni. Dobozolnak, mint Tóték. Egyébként is rossz a metró nyomvonala. Nincs olyan metró másutt Európában, ahol egy alagútban legalább két metróvonal ne menne. Budapesten luxusmetró épül, méregdrágán. De megnézhetünk mást is: a főútvonalakat – Kossuth Lajos utca, Petőfi Sándor utca – bezárt üzletek szegélyezik. A fővárosnak erre sincs programja. – Ez nem is a főváros közvetlen hatásköre. – Nagyrészt a főváros is tehet róla. Nem közvetlen hatásköre, de lehetne rajta változtatni. Az viszont a főváros hatásköre, hogy hány helyen módosítja a szabályozási kerettervet annak érdekében, hogy plaza épülhessen. De menjünk tovább: nincs például szakszerű forgalomcsillapítás a Kiskörúton belül. – A forgalomcsillapítás benne van a Városháza programjában is. – Ez a közlekedési rendszer fejlesztési terve, amit mindannyian elfogadtunk. A Városháza vezetése semmit nem csinált; ez a szakemberek terve, mindannyian megszavaztuk, így az enyém is. Az a baj ezekkel a programokkal, hogy a végrehajtásuk nem vagy alig kezdődött el. Visszatérve az eredeti kérdésére: ebben a politikai helyzetben, ha Tarlós István előre beígér két MSZP-s főpolgármester-helyettesi posztot, akkor ő a Hazafias Népfront jelöltjének számít és nem jobboldali jelöltnek. Nem lehet a korrupció ellen harcolni az MSZP-vel, amelyet a Fidesz Európa legkorruptabb pártjának tart. – Azért a MIÉP kapcsolatrendszere sem egyszerű: tavasszal a Jobbikkal szövetségben indultak. A Jobbik most a Fidesz által is támogatott Tarlóst támogatja, akit ön a Hazafias Népfront jelöltjének nevezett. Eközben 5-6 helyen a MIÉP megállapodott a Fidesszel. – A Jobbik négy-öt veszekedős ember pártja. Meggyőződésem, hogy a Jobbik szavazói rám fognak szavazni. A Fidesszel sok kerületben megegyeztünk, ugyanis az általunk is támogatott fideszes polgármesterjelöltek egyikének sem az a programja, hogy két MSZP-s alpolgármestert akar. Egy kerületben sokkal könnyebb a programokat egyeztetni, mint a fővárosi szinten. Budapesten nincs közös program, mert a frakciónk által felvetett kérdések egy részével egyáltalán nem foglalkozik más jelölt. – Melyek ezek a kérdések? – A közműcégek helyzete például. A legnagyobb merénylet, amit a vízművek és a csatornázási művek privatizációja során elkövettek még két ciklussal ezelőtt. – Ez ellen épp a Hírszerzőnek adott interjújában korábban Kupper András, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője is megszólalt. – A főpolgármester-jelöltjük viszont nem beszélt erről. Minden nyilatkozatát hallottam, olvastam a blogját, nem szól semmi komoly dologról. Egyetlen komoly mondat nincs benne, csak a közhelyek: rend, szakmaiság, BKV. De arról, hogy mit tenne például a BKV-val, nincs semmi. – Például eladná. – Ki veszi meg? A közösségi közlekedés sehol a világon nem nyereséges; az utasokon kívül mindenütt be kell szállnia az önkormányzatnak vagy az államnak. Az egyik lehetőség az lenne, hogy az állam legyen tulajdonos a BKV-ban, amivel elérnénk, hogy a veszteséget azonnal és közvetlenül finanszírozná, nem úgy, hogy a BKV felvesz hatalmas hiteleket. Ha az állam közvetlenül szerepet vállal a BKV-ban, azzal ellenőrzi is, s az ott keletkező veszteséget minden évben rögtön finanszírozza. A másik megoldás az lenne, ha szétszednénk a BKV-t, így könnyebben tetten érhető, hogy hol megy el a legtöbb pénz. A metró nagyon sok városban állami kézben van. Ha az állam tulajdonosként szerepelne, elkerülhető lenne, hogy egyre rosszabb konstrukcióval vegyen fel hitelt a BKV. Hiszen végül mindig az állam konszolidálja a BKV-t. – A gazdaság jelenlegi helyzetét ismerve valószínűleg az állam is hitelből finanszírozná a veszteséget. Úgy tűnik tehát, hogy amit mond, az nem más, mint a hitelfelvételnek az állam felé történő kiszervezése. – Nem kiszervezés ez, hanem összességében olcsóbb megoldás. Lényegesen kevesebbe kerülne, mint a jelenlegi helyzetben. – A közelmúltban összehasonlította Demszkyt és Tarlóst, és kiemelte, hogy egykor mindketten szabad demokraták voltak. – Az elcsalt rendszerváltás jelképe az, hogy egy jelenlegi és egy volt SZDSZ-es verseng az MSZP kegyeiért. Az MSZP nem indít önálló jelöltet, de győz, mert a legrosszabb esetben is van két főpolgármester-helyettese. Ennél több tulajdonképpen sosem volt, most is csak azért van három, mert Vajda Pál korábbi területét felosztották kétfelé, hogy Bakonyi Tibort is be tudják hozni. Úgy harcolni a korrupció ellen, hogy Bakonyi őrködik az EU-s források fölött, az önmagában is vicc. Az erkölcsnek és a tisztességnek a városba intenzíven be kell törni, mert most nincs jelen. És kizárólag mi vagyunk feddhetetlenek.
Forrás: hírszerző
|