Hírek : Én befizetek. Ő zsebrevágja - Rudolf Péter nekitámad a politikai elitnek |
Én befizetek. Ő zsebrevágja - Rudolf Péter nekitámad a politikai elitnek
2008.02.14. 16:36
Az, hogy Gyurcsány Ferenc hatalmon van, csupán következménye a közállapotoknak - mondja Rudolf Péter, aki utóbbiakat igen sötéten látja. Keleti pu. címmel márciusban debütáló darabjába Kóka János is ihletett jelenetet, ám a rendező állítja: nem kormányellenes darab készül.
- Nem csak rendezője, szerzője is a Keleti pu. című darabnak. Nem elég jók a kortárs drámák?
- Minő újságírói agresszió! Születik valami, s máris összeugrasztana a drámaírókkal? Szó sincs elégedetlenségről. Épp nem volt autóm, vonatoznom kellett, s ha már így, leültem a pályaudvaron sakkozni egy százasban. Vesztettem. Főként mert arra figyeltem, ami körülöttem zajlik. Ebből jött az alapötlet, de a darab még a próbák során is alakul. Főleg Bús Gábor Olivér és Hársing Hilda műve, de annyira azért belefolyok, hogy kisebb betűvel ugyan, de ráfér a plakátra az én nevem is.
- Álszerénykedik?
- Így igazságos. Az alapötletem ugyanis nem valami őrült nagy gondolat. Csupán azt vettem észre: egy pályaudvarnál nincs alkalmasabb helyszín, hogy egy ilyen fortyogó országot megmutass. Ott ugyanis szinte mindenki megfordul.
- Az elit nem. Meg sem jelenik a darabban?
- Dehogynem. Csak nem a pályaudvaron.
- Hát?
- Fölötte.
- Mondjuk helikopteren?
- Mondjuk.
- Politikai propagandadarabot rendez tehát?
- Eszemben sincs. A színház elvileg a napi politika felett áll, annál magasabb szinten kell moralizálnia. Ugyanakkor nem kerülheti meg, hogy szóljon a máról: nem lehet állandóan leporolgatni Shakespeare-t, megtalálni a Lear királyban a ma is érvényes üzenetet. Csakhogy itt a magyar paradoxon: ez az ország olyan egészségtelenül átpolitizálódott, hogy bármit mutatok meg a valóságból, alig tudom elkerülni, hogy aktuálpolitizálásnak hasson. Erről nem a színház tehet, hanem a politika - ha a színház erkölcsi kérdéseket vet föl, akkor egyesek propagandát látnak bele.
- Magyarán: a hazugság mint jelenség bemutatása a színház dolga, csakhogy erről beugrik a miniszterelnök.
- Valahogy így, holott a cél nem ez. A helikopter sem egy személyre utal, hanem arra a magatartásra, ahogy az elit a pórhoz viszonyul. A tragédia az, hogy nem íróasztal mellett kell kiizzadni ilyen jelképeket, hanem adja őket az élet. És a simli ott van minden kilométerkőnél. Nemrég egy rendelőben harminc másodpercnyi ismeretség után felvázolta egy ismeretlen, hogyan csalnak, lopnak a cégénél.
- A kormány épp hadat üzent a mutyizóknak, a feketegazdaságnak. Zéró tolerancia.
- Bennem is épp ennyi van az urak felé. Zéró tolerancia. Hálás lennék hát, ha magukon kezdenék. A korrupció és a hatalom sziámi ikrek, mióta világ a világ, de a mértéke elviselhetetlenné kezd válni. Ha elbocsátanak, adóztatnak, közben a megértésemet várják, mondván, nagy a baj, ki kell rángatni az ország szekerét a kátyúból, de közben egyre kövérebben ülnek egyesek a szekéren, amit mi rángatunk, indulatba jön az ember. Nem én vezettem lápba a szekeret. Én befizetek. Te beszeded. Ő zsebrevágja. Persze ez általánosítás - ám az embernek alig vannak információi.
- Olvasni kell.
- Feltáró cikkek jelennek meg, de nincsenek következmények. Gyanús minden, zsigerig hatol a bizalmatlanság. Persze lehet elemezni az idevezető utat; nyilván benne van a szocialista örökség is - akkor sikk volt átvágni az államot, De ez már a miénk, tehát magunkat vágjuk át. Mindannyian részesei vagyunk a játszmának, s amíg nem alakul ki a közösség érzése, semmi esélyünk. Ezért rémisztőek a hazugságok, a korrupció örvénye, mert ez ellen hat. És ostobaság lenne azt állítani, hogy erről csak az egyik vagy a másik oldal tehet.
- Egyik kutya, másik eb? Ismerős érvelés. Balról.
- A korrupció mértékét tekintve nagyjából egykutya.
- Honnan veszi?
- Nincs átfogó korrupciós térképem, de naivitás azt hinni, hogy az egyik oldal csak áll a fazék mellett ökölbe szorított kézzel. A valódi összelitbűn viszont az, ahogy egyfolytában vizslatjuk, hová tartozik egy kijelentés, egy érv. A teljes elit elfogadja ugyanis ezt a számára kényelmes helyzetet. Ezért kénytelen elfogadni az állampolgár is. Így a művész, az értelmiségi, amikor közéleti kérdésekben megszólal, azt nem kizárólag meggyőződésből teszi, hanem beleszámítja a megélhetését is. Ha kormánypárti szöveget ad elő, akkor azért, hogy megtarthassa a posztját, ha ellenzékit, akkor meg azért, hogy ha ezek buknak, majd ő foglalhassa el a kiszemelt széket.
- Tán nem jó szakember Balázs Péter Szolnokon, vagy a Bujtor- Eperjes páros veszprémi kinevezésével van baja?
- Szó sincs róla. Remek színházi emberek. A politika gondolkodásmódjával van bajom. Azzal, hogy nem azért tesznek ki valakit egy igazgatói székből, mert alkalmatlan, hanem mert politikailag nem ott áll, ahol a város vagy az ország vezetése. Ez a gyakorlat középszerűséghez vezet akkor is, ha olykor a politikai döntés valóban rátermett emberekre esik. Hogy az igénytelenségből nem vagyunk képesek kitörni - arról igenis tehet a mutyista logika. Az pedig, hogy a pályaudvaron szocreál állapotok uralkodnak, összefügg azzal, hogy odafönt sem változott meg a szemlélet. Rémisztő, hogy saját életükben azok sem különbek, akik egyébként mélyen fel vannak háborodva az ország állapotán.
- Ez önvallomás volt? Könnyített a lelkén?
- Úgy érti, korrupt vagyok-e én is?
- Úgy.
- Hogyne lennék. Lassan ötvenéves színészként közalkalmazottként kellene megkeresnem a megélhetésemhez szükséges összeget, eközben bt.-ken és kft.-ken keresztül létezünk, kényszervállalkozunk. Röhej.
- Röhej, de nem korrupció.
- Sok bűnöm van: kezdve a lustaságtól a hiúságon és a túlzott becsvágyon át a pitiáner féltékenységig. A valódi korrupció nem tartozik közéjük. Egyrészt így neveltek, másrészt egyike vagyok a kevés szerencsésnek: sok mindennel foglalkozom, egzisztenciámat rendben tudom tartani anélkül is, hogy jellemromboló kompromisszumokat kellene kötnöm.
- Nem csupán azért, mert önt nem kínálták meg egy jóféle igazgatói poszttal?
- Volt rá példa, hogy megkínáltak. Nem vállaltam.
- Merthogy ön "független"?
- Függetlenség? Az egyik politikai oldal világlátása közelebb áll hozzám, de ezzel nem mondok semmit, hiszen mindenkivel ez a helyzet, aki megfogalmazta már, milyen értékeket tart fontosnak. Ilyen értelemben tehát nem létezik függetlenség. A lényeg, hogy a véleményemért cserébe ne várjak semmit, s ha kínálnak, ne azért kínálják.
- Nincs is miért tartania a markát. Amióta beszélgetünk, egyet sem gyurcsányozott.
- Hogy ő hatalmon lehet, csupán következménye a közállapotoknak. Az őszödi beszéd napvilágra kerülésének pillanatában lehetett volna együtt felüvölteni, hogy ez sok. Nem így történt. Nem, mert ez a perverz kettéosztottság lehetetlenné tette. Pedig ez nem politikai hovatartozás kérdése volt, hanem egyszerű erkölcsi kérdés. Tudjuk persze, hogy a politikus működésének velejárója a torzítás és az ígérgetés, de azért ebben is vannak fokozatok! Elvileg. Mert szép lassan létrejött a "bravúros igazságbeszéd" költői képe. De ne legyenek illúzióink: ha a másik oldalon fogtak volna szerecsent, annak mosdatása is megkezdődött volna. - Le a teljes elittel? Az anarchista szerepében: Rudolf Péter.
- Ha tetszik. De akkor én vagyok a világ legfáradtabb anarchistája. Szerencsére a szakmámban kiélhetem az indulataimat, és nem kell az utcán tombolnom. Az indulatok persze nagyrészt abból fakadnak, hogy híján vagyunk egy sor információnak.
- Mire lenne kíváncsi?
- Mondjuk arra, hogy eldöntötték-e valakik, hogy én hülye fogyasztó legyek. Hogy kineveztek-e minket félperiféria-országnak? Kimondták-e a centrumországok hatalmasai, hogy itt, felénk nem érdekük a nemzeti kultúra léte? Hogy milyen módon van ebben benne a hazai elit? Esetleg a valódi döntéseket nem is ők hozzák?
- Elit-, és most már globalizációellenesség is... Irány a Magyar Gárda?
- A hazaszeretet nem zászlólengetés és hangoskodás. A szeretet nem üvöltözik. A szeretet figyel. Szeretem a hazámat, mert ismerem a történelmét, a kultúráját. A nemzetköziség is akkor működhet jól, ha mindenki ismeri és szereti magát, a másikra pedig kíváncsi. A globalizáció célja épp ez lehetne. Hogy Buenos Airesben egy kocsmában társalogjak néhány helyi figurával arról, mi van Maradonával. Spanyolul. Vagy törjék ők a magyart. Az élet értelme kapcsolattartás, közösséghez tartozás. Ezek vannak itthon széthullóban.
- Az Új Színház igyekszik közösséget építeni: újabban olcsó jegygyel engedi be a pedagógusokat - egy osztályfénykép felmutatásával azokat is, akiket már kirúgtak. Öné az ötlet?
- Nem, Márta Istváné. De lehetne. Pedagógus szülők gyermekeként rálátok arra, mit jelent tanárnak lenni. Az értelmiségi hierarchia alját. Miközben a nemzet léte azon múlik, hogy meg tudjuk-e őrizni az oktatást, a kultúrát és az egészségügyet. Azokat a dolgokat, amelyekből vonul kifele az állam.
- Hogyan lesz ebből katarzis - a színpadon, és azon kívül?
- A színpadon túli darab úgy rossz, ahogy van. A kilencedik felvonásban vagyunk, katarzis sehol. Normális esetben ilyenkor hazamegy a néző. Csak hova menjünk? Itthon vagyunk. A közélet jó esetben persze nem igényli a katarzist: elég lenne, ha működnének a dolgok. A színház célja viszont az, hogy az előadás után legalább öt percre jobb ember legyen abból, aki feláll a székből. A fentiek miatt igencsak nehéz feladat ez most, a Keleti pu.-nál.
- Valami vége csak van a darabnak.
- Bezárják a pályaudvart. Elmegy az utolsó vonat, azt is lekésik az utasok. Maradnak a csomagmegőrzőben. Várunk. Ott vagyunk hagyva egy helyzetben. Ennyi.
Rudolf Péter színész, rendező • 1959. október 15-én született Budapesten, de gyerekkorát vidéken, Őrszentmiklóson, Vácdukán és Vácott töltötte. • Tizennégy éves korában a fővárosba költözött, a Móricz Zsigmond Gimnáziumban tanult. • 1983-ban diplomázott a Színházés Filmmivészeti Főiskolán, ekkor forgatta a Cha-cha-cha és a Szerencsés Dániel című filmeket. • 1983-tól 1998-ig a Vígszínház társulatának volt tagja, azóta szabadúszó. • 1992-93 között a Magyar Színészkamara ügyvivője volt. • Első színházi rendezését, a Dühöngő ifjúságot Eszenyi Enikő és Kaszás Attila főszereplésével évekig játszották. Első filmes rendezése az Üvegtigris volt, Kapitány Ivánnal karöltve. A második részt rendezőként egyedül jegyzi
|