Hírek : Akikről könnyedén lemondtak - Kiúttalan az úttalanság |
Akikről könnyedén lemondtak - Kiúttalan az úttalanság
2018.05.04. 09:26
Gazdasági szakemberek Somogy, Baranya, Nógrád, Borsod-Abaúj-Zemplén gazdasági elmaradottságát a normális utak hiányára vezetik vissza. Pedig olykor már néhány száz méternyi aszfalt is lendületet adhatna.
Van, ahol egy pár tíz méteres híd megépítése több falu életét is gyökeresen megváltoztatná. A zempléni Kenézlő, a borsodi falut és a túloldali, már Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Balsát korábban egy betonhíd kötötte össze, amit a második világháborúban felrobbantottak. Emiatt az itteni települések – a már említetten túl Zalkod, Viss, Györgytarló, Tiszakarád, Vajdácska, Bodroghalom és Karcsa számos lehetőségtől elesik.
A nyíregyházi gyárak ugyanis folyamatosan kínálják a munkalehetőségeket, s ha a hídon át meg tudnák közelíteni a szomszédos megyét, úgy a jelenlegi munkanélküliség a töredékére csökkenne az elszegényedett bodrogközi térségben.
Kamionok gázolnak át a településeken
FOTÓ: H. SZABÓ SÁNDOR
Nem kell ahhoz zsákfalunak lenni, hogy egy település „erodálódjon”. A zempléni aprófalvak életminőségét a rajtuk keresztül haladó kamionos forgalom rombolja. Mióta ugyanis megépült a cigándi híd, az Ukrajnába és Szlovákiába tartó teherforgalom részben feléjük irányul, mert errefelé rövidebb idő alatt átérnek.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egyik rendelkezése szerint a Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyén áthaladó tranzit-kamionforgalomnak bizonyos utakat csak korlátozásokkal lehet igénybe venni, a Magyar Közút ad behajtási engedélyeket azon fuvarozók részére, akiknek saját telephelyeik vannak a térségben vagy árut szállítanak itt.
– Ez a rendelet sajnos annyit ér, mint halottnak a csók – kesergett egy sárospataki férfi, s hozzátette: a helyiek tudomása szerint évente ezernél is több ilyen behajtási engedélyt kiad erre a szakaszra a hatóság, vagyis nem korlátozzák túlzottan a 12 tonnánál nagyobb súlyú járműveket. Nem segít rajtuk az sem, hogy Soltész Miklós kereszténydemokrata államtitkár szülővárosában, Kisvárdán „dübörög a gazdaság”, sorra épülnek az új intézmények, stadion, sportszálló is lesz, sőt, a vasúti pályaudvar is megújul hamarosan. Az építkezésekhez szükséges alapanyagok zömét ugyanis a mádi és a sárospataki kőbányákból viszik oda a kamionok, megterhelve ezzel az amúgy is korszerűtlen zempléni utakat.
Egy felmérés szerint az ország egyik legrosszabb állapotban lévő útja a Cigánd és Sárospatak közötti, mégsem jut pénz a fejlesztésére. A 37-es úton Miskolc és Sárospatak között szinte mindennaposak a balesetek, s ezek miatt a környéken élők a keskeny nyomsávú utat okolják. Mivel erre halad a kamionforgalom jelentős része, s a lassú járműveknek olykor egymást is türelmetlenül előzik, nem beszélve a mögéjük szoruló személyautókról, szinte óhatatlan a baleset.
Doros Judit, Vas András
Forrás: nepszava.hu
|